Beoordeling (eindexamen)concert
Het is aan de beoordelende commissie om tussen kolommen in te beoordelen als zij dit vanuit hun professie van toepassing vinden.
10: Overstijgt verwachting | 8: Voldoet aan verwachting | 6. Heeft ontwikkeling nodig | 4: Heeft verbetering nodig | 2. Zwaar onder niveau | |
---|---|---|---|---|---|
Klank | Alle tonen zijn duidelijk te horen en/of de performer heeft volledige controle over de klank en dynamiek. | De meeste tonen zijn duidelijk te horen en/of de performer heeft goede controle over de klank en dynamiek. | Tonen zijn soms lastig te horen en/of de performer heeft matige controle over de klank en dynamiek. | Tonen zijn soms slecht te horen en/of de performer heeft slechte controle over de klank en dynamiek. | Voldoet niet aan de norm om te voldoen aan het niveau zoals genoemd in kolom E. |
Ritme | Alle ritmes worden accuraat uitgevoerd. De puls is stabiel. | Bijna alle ritmes worden accuraat uitgevoerd. De puls is stabiel. | Bijna alle ritmes worden accuraat uitgevoerd. De puls is soms niet stabiel. | Ritmes worden niet accuraat uitgevoerd. De puls is niet stabiel. | Voldoet niet aan de norm om te voldoen aan het niveau zoals genoemd in kolom E. |
Balans (in het geval van samenspel) | Alle partijen zijn goed te horen en met elkaar in belans. Het samenspel laat de performers boven zichzelf uitstijgen. | Alle partijen zijn goed te horen en met elkaar in belans. Er wordt goed samengespeeld. | Eén / meerdere van de partijen is soms slecht te horen/te luid tijdens de performance. Er wordt niet altijd goed samengespeeld. | Eén / meerdere van de partijen is niet of slecht te horen/te luid door de hele performance. Er wordt niet goed samengespeeld. | Voldoet niet aan de norm om te voldoen aan het niveau zoals genoemd in kolom E. |
Presentatie | Van het begin van de presentatie tot het einde laat de performer zien wat hij/zij kan. De presentatie loopt in één keer door. Ook is er extra aandacht besteed aan de introductie. | Van het begin van de presentatie tot het einde laat de performer zien wat hij/zij kan. De presentatie loopt in één keer door. | De performer begint/eindigt onzeker aan de performance. En/of de presentatie wordt een keer onderbroken of herstart. | Er is geen duidelijk begin en/of einde aan de presentatie. De presentatie wordt regelmatig onderbroken. | Voldoet niet aan de norm om te voldoen aan het niveau zoals genoemd in kolom E. |
Proces | De performer heeft zeer doelgericht geoefend / gerepeteerd aan het stuk en werkt oplossingsgericht. De performer neemt initiatief en is creatief. De performer vraagt om hulp als het niet lukt. | De performer heeft goed geoefend / gerepeteerd en werkt oplossingsgericht. De performer vraagt om hulp als het niet lukt. | De performer heeft niet altijd doelgericht geoefend. De performer heeft moeite met oplossingsgericht werken en vraagt erg veel/ te weinig om hulp. | De performer heeft niet doelgericht geoefend en neemt geen tot weinig initiatief. | Voldoet niet aan de norm om te voldoen aan het niveau zoals genoemd in kolom E. |
Grensverlegging | De performer heeft zijn grenzen verlegd op het gebied van durf, stijlkeuze en spel. | De performer heeft zijn grenzen verlegd in durf en spel. | De performer heeft zijn grenzen nauwelijks verlegd in spel. | De performer heeft zijn grenzen niet verlegd. | Voldoet niet aan de norm om te voldoen aan het niveau zoals genoemd in kolom E. |
Contact tijdens repetitie proces | De performer heeft heel duidelijk met de bandleden gecommuniceerd tijdens het repetitieproces. De band wist altijd waar ze aan toe waren. | De performer heeft redelijk duidelijk met de bandleden gecommuniceerd tijdens het repetitieproces. De band wist af en toe niet wat de bedoeling was. | De performer heeft slecht met de bandleden gecommuniceerd tijdens het repetitieproces. De band heeft het initiatief moeten nemen. | De performer heeft niet met de bandleden gecommuniceerd tijdens het repetitieproces. Iemand anders heeft het contact met de bandleden moeten regelen. | Voldoet niet aan de norm om te voldoen aan het niveau zoals genoemd in kolom E. |
Contact tijdens performance | De performer heeft heel duidelijk met de bandleden gecommuniceerd tijdens het optreden. | De performer heeft een beetje met de bandleden gecommuniceerd tijdens het optreden. | De performer heeft nauwelijks met de bandleden gecommuniceerd tijdens het optreden. | De performer heeft niet met de bandleden gecommuniceerd tijdens het optreden. | Voldoet niet aan de norm om te voldoen aan het niveau zoals genoemd in kolom E. |
Publiek bereiken | De performer heeft duidelijk iets met het publiek gedaan, ze geraakt. | De performer heeft iets met het publiek gedaan, ze enigszins geraakt. | De performer heeft nauwelijks iets met het publiek gedaan, ze nauwelijks geraakt. | De performer heeft niets met het publiek gedaan, ze niet geraakt. Het was niet duidelijk wie de hoofdperformer was. | Voldoet niet aan de norm om te voldoen aan het niveau zoals genoemd in kolom E. |
Voorbereiding tijdens repetities | De performer is goed voorbereid op de repetities en heeft duidelijk een leidende positie ingenomen. | De performer is redelijk voorbereid op de repetities en heeft een beetje een leidende positie ingenomen, maar iedereen in de band kon meebepalen wat er gebeurde. | De performer is slecht voorbereid op de repetities en heeft geen leidende positie ingenomen; iedereen in de band kon meebepalen wat er gebeurde. | De performer is niet voorbereid op de repetities en heeft geen leidende positie ingenomen; iedereen in de band kon meebepalen wat er gebeurde. | Voldoet niet aan de norm om te voldoen aan het niveau zoals genoemd in kolom E. |